Skoddevárri - Øvre Alta (10 Toppers)

Beskrivelse

Utgangspunktet er parkeringsplass ved den siste storsvingen før Øytun folkehøyskole. Herfra er det ca 500 meter til folkehøyskolen (se kart).
For å komme til utgangspunktet for turen: følg Rv 93 (Kautokeinoveien) til Øvre Alta, ta av ved skilt mot Øytun folkehøyskole. Det er ca 1500 m til parkeringsplassen. Ved utganspunktet står det ett informasjonsskilt om Toppturen.

Følg blåmerket sti frem til BUL - løypa. Ta av til høyre, og til venstre igjen etter 100 meter. Krysset er merket.
Det er også mulig å starte fra Gakori/Bossekop/Eiby og følge lysløype (BUL- løypa) til merket stikryss.

Løypa går langs sti / berg i dagen. Det går fint å gå med joggesko. Jevn stigning hele veien, ca 1 times rolig gange opp. Til utsiktspunktet er det 2 km. Spektakulær utsikt over Altaelva og Altafjorden. Dersom man vil gå lengre oppover er det flere topper i Skoddavarre- området. Det er i sesongen store muligheter for blåbærplukking langs stien.

På toppen ligger ei bok man kan skrive navnet sitt i. Trekking av premie etter sesongen.

Denne toppen inngår i Alta 10- toppers. Registrer deg i bøkene på alle toppene og bli med på trekking av ekstra premie.

Skoddavarre, utsiktspunkt, Alta av Finnmark Friluftsråd. Tilgjengelig under en CC BY-SA 4.0 lisens.

For mer kart og 3D info - trykk her.

Les mer om turen »

Om turen

Gradering: Grønn
Kommune: Alta
Kan turen gjennomføres med
rullestol: Nei
Kan turen gjennomføres med barnevogn: Nei